banner

banner

måndag, november 23, 2015

Julförberedelser

I helgen har vi passat på att fixa en del inför julen. Vi åkte över gränsen och handlade både mat och en del julklappar i Sverige. Skönt att komma igång relativt tidigt i år. Nordby var dock fullt av folk såhär års, så det blev både mat och ett kaffestopp för att hålla humöret uppe. När jag gick runt i matbutiken med famnen full av varor för tredje gången och letade mannen, så tröt tålamodet tom. för mig. Han har en tendens att vandra iväg med vagnen, min man. Jaja, vi överlevde denna gången också.

En sak som var nytt var alla ordningsvakter med gevär som gick runt i centret. Såklart som en följd av den förhöjda säkerheten i landet just nu. Somliga kanske skulle känna sig tryggare med så många beväpnade vakter på plats, men vi kände oss båda olustiga. Jag tvivlar nog på att Nordby skulle vara ett mål för en terrorattack, men man kände sig ändå mindre trygg. (visste ni förresten att studier visar att man handlar mer då man känner sig otrygg? Därför har de vakter/övervakningskameror vid ingången till butiker)


På söndagen bjöds vi på strålande väder, så vi passade på att ta oss en långpromenad ute på Jeløya. Dagsljus är man inte precis van vid såhär års, så efter en timme i solen så kände jag riktigt hur det pittrade i kroppen. Vinterdepression någon?


Vi påbörjade också storstädningen inför jul genom att torka damm, dammsuga och skura golven. Därtill tvättade vi typ 50 tvättar (liten överdrift kanske?) och fixade en hel del sånt som lämnat på hälft. Nu ska jag bara skura badrummen, röja upp i köket, tvätta ugnen, avhåra mattorna och stolarna, vädra sängkläderna och putsa fönstrena så kan jag ta jul. (jag är en av dem som inte får julkänsla förren man typ tuppar av från att ha städat för mycket) Turligt nog har vi inte så stort hus.

Ha en fin måndag allihopa!

Inga kommentarer: