banner

banner

onsdag, november 18, 2015

Irriterande stereotyper

Ok, dags för lite avreagering på bloggen igen. Har precis läst femte inlägget (från andra bloggar) där de tipsar om julklappar till kvinnor (mamma, syster, frun, väninnan...) och de är alla så sjukt stereotypiska. Nu säger jag inte att det är något fel med att kvinnor vill ha smink och doftljus i julklapp, för säkert finns det många som vill ha det, men kunde man inte klämma in någon present som INTE skriker östrogen?! Thinking inside the box much? Bah!

De tipsar om schampon, nagellack, doftljus, hudkrämer, choklad och girliga väskor. WTF? Vill jag ha ett nagellack så köper jag det själv på Prisma för 6 euro. Det vill jag för tusan inte ha i julklapp! Det är som att man skulle utgå ifrån att alla kvinnor vill ha vardagliga skönhetsprodukter i present och att det är helt okej att dra alla under samma kam. Vart tog individen vägen? Och varför är allt så fucking materialistiskt? Gah! Jag får spunk!

En annan sak: Lumene vet inget om min mamma! För mig är det en helt ofattbar tanke att jag skulle köpa ett färdiginpackat giftset med schampo och balsam till någon i julklapp. En sån present förmedlar (enligt mig) att man inte vet ett skit om personen och varken orkar eller bryr sig tillräckligt för att tänka ut något som passar den individen. Okej som sista-minuten-present åt en kollega, men absolut inte till din närmaste familj!

Här kommer min lista på presenter till mamma, frun, väninnan... eller varför inte till en *gasp* man? Vi är faktiskt inte så f*cking olika!

- Böcker (romanser, krim, politiska manifestationer, serietidningar, sci-fi... vad än personen gillar)
- Prenumeration till Spotify, Netflix, Viaplay etc (om det nu finns någon kvar som inte har det redan)
- Choklad... jo, choklad är faktiskt en bra gåva, oavsett tillfälle (sålänge man inte är allergisk då)
- Presentkort till restaurang/bio/spabehandling. För den som inte kommer sig iväg på nåt roligt.
- Biljetter till en konsert eller ett evenemang 
- Personliga väskor, adresslappar, kameraremmar, smycken etc från Etsy. (det finns typ allt)
- En upplevelse. Finns massor man kan göra bara man har lite fantasi. Vem skulle inte vilja få en utflykt med hundspann till julklapp? Eller en shoppingresa till Umeå?

Tips från Etsy: Vackert hängsmycke - VeraidaGifts 23€/ Väska i filt - Etoidesign 53€ /Rem till systemkamera - PaisleyMaizie 14€ /Harry Potter kylskåpspoesi - RefridgeratorProse 12€

Inga kommentarer: