banner

banner

måndag, oktober 26, 2015

Trolldeg och pyttebyn


I helgen gjorde jag något jag inte har gjort sedan jag hade glugg där framtänderna skulle sitta. Jag har återupptäckt och grejat med trolldeg. Hade helt glömt bort denna fantastiska uppfinning tills jag såg en bild på pinterest. Hur hade jag kunnat glömma bort trolldeg? Det är ju helt fantastiskt! Billigt, fri från gifter och lättillgängligt. (och så roligt dessutom)  

Jag satt en hel kväll och petade ihop pyttesmå hus till ett terrarium. Husen blev kanske inte perfekta på något vis, men vi kan väl låtsas att det bara gör mitt verk mer personligt. De blev ännu mindre perfekta då de sög i sig fukten från mossan (note to self: använd torr mossa), men jag gillar min lilla by ändå. Min bror föreslog att det är väl så de bygger hus i pyttebyn. Det låter bra tycker jag. 

Hur som helst är jag nöjd med min insats, mest för att det är roligt att pyssla på med såna saker, men också för att jag upptäckt ett "nytt" medium. Blir nog fler pyssel med trolldeg framöver. Satte receptet där uppe ifall det är någon som vill pröva. Under kommer bilder på min lilla pytteby (komplett med kyrka som har problem med grunden). Pyttebyn är upplyst av en batteridriven ljuskedja från Ikea. Ett inköp som jag för övrigt har använt till både det ena och det andra genom åren.








Inga kommentarer: