banner

banner

torsdag, oktober 15, 2015

Får jag skriva precis vad jag vill?

I den svenskfinska bloggvärlden är det mycket fokus på Galan just nu. Jätteskoj att det ordnas såna grejer och hatten av till dem som fixar den. Evenemang är skoj och helt klart ska vi ha mer galor i våra liv. Tyvärr så känns det som att vinnarna redan är utsedda. Det finns ett fåtal bloggar som helt klart toppar läsarlistorna och troligtvis också blir de som vinner priserna.

Det är bloggar med vackra bilder och där vardagen tycks glida genom ett rosa skimmer. Bloggar som är etablerade, har kontrakt med företag och ibland tom. anställda fotografer. Bloggar där man tar bilder på vatten i burkar med kiwiskivor i, bara för att det ser bra ut... är det egentligen det vi vill ha?

Jag läser själv flera mainstream bloggar... eller ja, jag kollar på bilderna. Mest för att det är lite beroendeframkallande och för att jag tycker det är skoj att läsa kommentarerna (Fråga inte varför. Feil i huvu?) Men de ger mig ingenting. Jag orkar inte ens läsa texterna för att det mest är vackra ord och ingen mening. Det är bara yta. En sån blogg faller i mitt huvud in i samma kategori som en Frida-tidning var till mitt tonåriga jag. Det är reklam, rosa skimmer, fina bilder och en text utan baktanke. Inget er. 

Och ändå, fast jag egentligen avskyr dem, så känns det som att jag borde ändra min egen blogg så att den följer i samma mönster. Jag känner en press att alltid inkludera bilder, för vem orkar egentligen läsa ett inlägg utan bilder nu för tiden? Jag känner press på att göra en fin layout. Det känns till och med som att jag borde ändra mitt innehåll till att bli mer mainstream. Ingen vill höra vad du tänker. Ingen vill veta om vad som är viktigt för dig. De vill se fina bilder och låtsas som om ditt liv är perfekt (även om vi ju alla innerst inne vet att det inte är det, oavsett hur fina bilder man har av kaffekoppar på bloggen).
 Folket tycks vilja ha inredningsbilder (som gärna ska uppdateras varje vecka), sminktips, dagens outfit, exklusiva resor och mamma-tips. Man ska helst också uppdatera minst en gång per dag. Höja besökarantalet. Ge dom vad de vill ha. (för att inte tala om alla saker man ska hinna göra på en dag för att få ett bra innehåll)

Är det ingen annan som blir trött på att inte verka duga? Att ladda upp ett inlägg som ingen läser, för att du inte fotade din måltid/kaffe/outfit... det känns ganska trist. Det verkar inte finnas plats för något annat än just mainstreambloggarna. Förut fick man skriva vad man vill... så känns det inte längre. 

1 kommentar:

Anonym sa...

Det är precis så jag också känner ibland!