banner

banner

fredag, augusti 28, 2015

Ytligt snack om diet och godis

Vecka fyra av min "super" diet närmar sig sitt slut. Euforin har lagt sig och dieten har blivit en del av vardagen. Jag är ännu ganska pigg, mår bra och har inga stora kravings efter något alls. Ibland kan jag dock känna mig lite...tom... liksom. Visst är man lätt också, men mest känner jag mig tom. Har blivit så van att alltid snacka på något sött eller salt, så då man inte gör det och inte har magen full så känns det konstigt. Visst blir man ju mätt av mat och frukt också, men inte riktigt på samma sätt.

Dessutom måste jag ju medge att jag tycker det är sjukt tråkigt att vara såhär sund! Det känns som om jag är mycket tråkigare som person än jag var förut. Jag relaterar till människor som hellre ser film än tar på sig löparskorna. Vem är alla dessa hälsofreaks? Måste jag umgås med dem nu?

Dessutom har jag mist mitt medium för att förmedla känslor. Jag har lärt mig att belöna mig och andra med godsaker, att trösta mig med glass och glädja mig åt hembakat. Jag visar min kärlek genom att baka muffins... men nu då? Hur ska jag nu belöna mig själv? Hur ska jag visa min man att jag älskar honom mer än de knäppa ord som kommer ut ur min mun? Kanske låter dumt för vissa, men för mig känns det som om jag på riktigt har förlorat en del av min arsenal, av mig själv.

Så förutom livskrisen så kan jag meddela att min diet går enligt planerna. Jag äter nyttigt och varierande och på riktiga tider. Jag motionerar typ 3-5 ggr per vecka (även om passen inte har varit så långa som jag kanske skulle önska) och har börjat se resultat. Något kilo tror jag mig ha gått ner och min mage putar helt klart mindre än den gjorde för 4 veckor sedan. Så kanske det sist och slutligen är värt det. Kanske kan jag tänka mig att byta ut min image som obotlig slöfock mot ett hälsosammare och längre liv...? 


Inga kommentarer: