banner

banner

torsdag, augusti 27, 2015

Diggar posten

Jag blir alltid lika fascinerad då olika företag hittar på smidiga tjänster. Igår prövade jag t.ex. på postens postkortstjänst, och blev riktigt förtjust! Man kan alltså göra sina egna postkort med egna bilder (eller välja ur ett galleri), skriva in text och adress, varpå posten skickar kortet åt en. Ett riktigt gammalt hederligt postkort rakt i brevlådan! Hur kul som helst!

Tycker att tjänsten skulle passa perfekt till julkort, tack-kort och annat dylikt. Man kunde skriva in flera adresser och på så vis skicka samma kort till fler människor. Om man blir kund för postens elektroniska tjänster så får man rabatt, och mitt kort kostade i slutändan 1,73 €. Alltså helt förmånligt med tanke på att porto ingår.


Jag kan se för mig att tjänsten kunde utökas genom att göra den mobilvänlig. Tänk själv att du är ute på resa, tar en jättefin strandbild med mobilen och vill använda den som vykort. Då laddar du bara upp den på posten, skriver en hälsning och sänder iväg. Ett riktigt vykort åt t.ex. mormor som inte är så aktiv på instagram. (såg att posten i Norge hade samma tjänst, men där kunde man också välja bilder från Facebook eller instagram) Dessutom slipper du lita på tröga postkontor i t.ex. Grekland för att leverera dina vykort.

En annan liten nackdel var väl att det inte fanns så många ramar att välja på, och man kunde inte skriva något framme på bilden. Lyckligtvis så finns det ju enkla sätt att redigera sina egna bilder nu för tiden, så man behöver inte vara proffs på photoshop. Själv tecknade jag själv en bild, redigerade den i photoshop och laddade upp den på posti.fi. Ett postkort med personlig touch helt enkelt! Tummen upp!

+ Sparar pengar då allt görs på samma ställe
+ Sparar tid
+ Personliga kort
+ Sparar miljön då det inte blir några extra transportsträckor
+ Pålitlig leverering inom landet (även utomlands)
+ Enkel betalning via nätbanken
+ Enkelt program att använda 


1 kommentar:

Maria sa...

så fiffigt, jag tänkte direkt på personliga vykort då man är på resa, ska nog testa på det nån gång, eller kanske personliga julkort till julen eftersom jag antar att jag inte är i Finland denna jul och därför kunde det ju vara trevligt att jag skickar kort till de nära och kära som jag i normala fall skulle fira med.. Brukar inte annars skicka julkort.