banner

banner

måndag, november 24, 2014

Spretbloggen

Har ganska länge varit trött på hur spretig min blogg är. Jag tycks aldrig kunna hålla fast vid ett tema, utan likt min presonlighet så spretar mina inlägg åt alla håll. Inredning, fotografering, resor, träning, samhällskritik, avreagerande skriverier, dagliga händelser, om att bo utomlands, evenemang... ja allt verkar samlas här i en salig röra.

Bloggen fyller iofs sin primära funktion som kommunikation mellan mig och alla där hemma. Ingen har något större behov av att ringa mig. De kan bara gå in på bloggen och se vad jag har gjort. Min mamma t.ex. ringer bara mig och min bror ifall vi varken bloggat eller uppdaterat facebook på ett tag. Jag använder den också ibland för att få utlopp för mina idèer och tankar. Anso verkar gilla dessa, speciellt då jag är förbannad, haha.

Det som jag ju skulle vilja, är att inspirera. Jag läser så många bloggar som inspirerar mig, och tycker att det vore en härlig sak att kunna göra. Det som alla dessa bloggar verkar ha gemensamt dock, är att de är väldigt fokuserade, de kan sättas in i en kategori. Det kan jag inte ens själv göra med min blogg.

Om jag nu ska nischa min blogg så borde det ju a) vara något som folk är intresserade av och b) vara något som jag klarar av att upprätthålla. Jag har inte oändliga resurser eller mängder med tid, så något super-fancy blir det inte. Jag är ingen Fotballfrue. Här är några alternativ ändå:

Träningsblogg? - Tja, en lite udda träningsblogg isf. Kunde kanske vara intressant att följa min hälsoresa nu när jag tycks kunna hålla fast vid rutinerna? Vet att Hanna gillar mina träningsinlägg. Då måste jag dock kunna börja våga fota både mig själv och min träning.

Bakblogg? - Älskar ju att baka, men är helt superdålig på att fota mat och bakverk. Vet inte varför det är så svårt?

Reseblogg? - Kunde vara fullt möjligt. Reser ju inte varje vecka, men dömmer ju nog varje vecka om något resmål. Vet inte helt vad folk är intresserade av att läsa om resor dock. Fick ganska bra feedback på min resedagbok i Slovenien, men som sagt har jag ju inte möjlighet till det hela tiden. Kanske kunde jag berätta små anekdoter från resor och sätta upp "vykort"? Vill folk se det?

Inredningsblogg? - Njaa, någon renodlad inredningsblogg blir det nog aldrig här. Våra projekt går sakta framåt och jag orkar inte trendspana.

Miljöblogg? - Detta är ju något som ligger mig nära hjärtat, men eftersom jag jobbar med det så orkar jag inte alltid satsa så mycket på miljöinlägg. Antar att det är en sån grej som bara märks i texterna jag skriver och åsikterna jag har.

Det handlar ju om er kära läsare, så kanske ni kan hjälpa mig? Har ni några synpunkter på vad jag borde skriva mer/mindre om?

3 kommentarer:

Unknown sa...

Tycker om din spretblogg - lite av varje :) Tack vare din blogg känns ni inte så långt borta...

Ansobella sa...

Håller fullständigt med ovanstående kommentar :D

Jenn sa...

Åh! Ni är för snälla med mig! :) Men jag antar att jag får fortsätta skriva spretigt då, haha. Kan ju försöka piffa upp mina inlägg på andra vis istället. Bilder t.ex.