banner

banner

fredag, oktober 17, 2014

Sagornas värld



Imorgon firas Sagornas dag i Finland, och på många ställen runtom i landet så kan man gå och lyssna på sagor. I Vasa ordnas det t.ex. högläsning av sagor vid biblioteket. Jakobstad lyser som vanligt med sin frånvaro när det kommer till dylika evenemang, men om man bor i en stad med lite organisationsanda så kan man alltså ta sig en sagostund. Roligt och mysigt initiativ tycker jag. Älskar sagor!

Här i Norge så kan man väl nästan säga att vi ska fira med saga vi också. En saga om en pojke som ville lära sig dansa. Vi ska alltså på musikalen Billy Elliot imorgon och jag är jättespänd. Ska bli så skojsigt! Vi har jättebra platser på tredje raden och går på en föreställning mitt på dagen, så slipper vi nattåg och allt annat sånt jobbigt. Kanske hinner vi också shoppa lite i Oslo innan musikalen. Blir inte sådär überofta som vi åker in till Oslo, eftersom Mannen har nog av att pendla fram och tillbaka till huvudstaden inne i veckorna. Får se vad vi hittar på...

Igår kom också första snön, vilket i sig är ganska sagolikt. Tyvärr så smälte det bort nästan direkt i allt regn som vi fortfarande får. Jag håller på att bli riktigt less på all nederbörd. Att springa utomhus i iskallt regn är inget jag vill göra, ändå börjar jag nästan tänka över saken i ren desperation. Jag måste få frisk luft, nu!

Det finns mycket vi borde göra just nu, och jag blir lite smått irriterad. Utemöblerna står fortfarande på terassen, vi har inte beställt ved eller grejer till badrummet, och det är som små skavsår på humöret. Tyvärr har nog arbetslusten lyst med sin frånvaro denna vecka. Det enda som tycks lysa för övrigt... avskyr verkligen då det är såhär mörkt hela tiden. Mörkt då man stiger upp, mörkt då man kommer hem. Tur att jag sitter vid ett fönster på jobbet, annars hade jag nog trott att det var mörkt hela tiden.

Inga kommentarer: