banner

banner

torsdag, oktober 16, 2014

Kiting på hjärnan

Ibland  (ganska ofta) så får jag för mig att en viss grej hade varit otroligt fantastiskt roligt att pröva på. Det kan börja med något så oskyldigt som en artikel eller en film, där jag ser något och tänker: "Hmm... det där ser kul ut". Men trots denna enkla start så byggs en obsession ganska snabbt upp inom mig. Jag blir övertygad om att jag skulle vara perfekt för just den grejen och att jag nog vore lyckligare om jag provade på den. Denna gången är det kiting.

Har egentligen funderat smått på kitesurfing ända sedan jag flyttade till Norge. Jag såg de små människorna långt ute på fjorden som surfade runt i superfart och hoppade högt över vågorna och tänkte att det såg helt fantastiskt ut. Tänk så fri man skulle känna sig, och vilken workout sen!

Fantasierna tog riktig fart för ungefär ett halvår sen, då jag läste en artikel om två tjejer som sticker till Brasilien vart år och kitesurfar där. Vi har länge velat åka tillbaka till Brasilien, så jag slog ihop två och två och pratade dagen efter med Nadia. Tyvärr har det visat sig att min Brasilianska syster inte får något lov denna vinter, vilket ju är synd och skam tycker jag. Inte så mycket man kan göra åt saken dock, utan vi får bita oss i läppen och skjuta upp vårt Brasilienbesök ännu en gång.

Så vart skulle vi åka istället? Ni vet ju hur vi är. Ställs en resa in så kan man ju nte sitta hemma och uggla heller. Ut i världen ska vi, men vart? Mannen och jag har lite olika åsikter i frågan, så vi får se vart vi hamnar. (Jag ropade högt DISNEYWORLD, men mannen är föga imponerad.)

Det är nu min besatthet kommer in i bilden. Mannen nämnde skidresa, så då drog jag genast parallellen "kitekurs på skidor". Egentligen är det inte så långsökt som det låter. Då jag researchade kiting förut så kom det fram att många lär sig kiting på skidor, eftersom man då kan koncentrera sig fullt på kiten och inte måste tänka på det man har under fötterna. Det ordnas kitingkurser på de flesta stora skidorter, det närmaste för oss på Norfjell norr om Oslo. Helt tekniskt sett så måste vi inte satsa vår semester på en kitekurs, eftersom de dras på helger, men visst hade det varit skönt att åka en hel vecka till fjällen, hyra stuga och åka lite slalom också. Såå... någon vän som vill följa med till typ Sälen i Sverige en vecka? (skulle tro det är billigare än Norge) Man måste såklart inte lära sig kiting om man inte vill, men det hade nog varit roligare om man var fler tror jag.

Inga kommentarer: