banner

banner

fredag, september 05, 2014

Drömmen om den perfekta klänningen

Vet inte om det är en universell dröm som alla tjejer har, eller om det bara är min hjärna som har hängt upp sig på det här. Jag fantiserar ganska ofta om den perfekta klänningen. Ni, vet, den där som skulle sitta perfekt och framhäva alla de där goda sidorna av din kropp, medan det lite gömmer de där andra grejerna. Klänningen som är sofistikerad och elegant, men ändå lite intressant på något sätt. Den har det där lilla extra. Tyget skulle falla i kaskader ner på golvet likt ett vattenfall och skulle göra att du såg ut som en grekisk gudinna så fort du gick några steg.  Sådär som klänningar ser ut i filmer...

I verkligheten är det ju tyvärr så att klänningar sällan sitter som på modellen. Valkar bildas på underliga ställen och den är antingen för lös eller för tight. Bysten hotar med att ramla ner och höften stretchar tyget till maxgränsen. Om klänningen mot förmodan sitter som den ska, så är det oftast brister i kvaliteten. Tyllen är styv och trasslig, trådar spretar åt alla håll och underkjolen klistrar mot strumpbyxorna och gör hela dig elektrisk. Varpå du går runt och chockar alla runt dig, och då inte med din urringning.

Varför denna hysteri med klänningar då? Duger inte Vero Modas utbud åt mig kanske? Jodå, allt som oftast gör det ju det. Jag har bara en fix idè om att en gång ha den där perfekta klänningen. Jag har alltid fått ärva klänningar under min uppväxt, och har ett smärre trauma av detta misstänker jag. Inte så att jag inte uppskattar att vi fick så många fina klänningar, men det är ju något speciellt med att få välja sina egna finkläder, eller hur?

Jamen min bröllopsklänning då? Var inte den perfekt? Jodå, i den stunden och för den dagen var min bröllopsklänning perfekt. Men ärligt talat så får man ju där också göra kompromisser. Jag hade aldrig tänkt mig att ha en axelbandslös klänning t.ex. men jag kan meddela att 90% av alla brudklänningar som finns är utan axelband. Man får helt enkelt ta det som bjuds.

Så jag letar vidare. Kanske hittar jag en dag den perfekta klänningen. Skulle ju vara praktiskt om jag hittade den lagom till min brors bröllop i vinter. Kunde gott sätta lite extra budget på den som belöning för min intensiva träning detta år. (ser för mig att jag kommer att vara fit like a tiger vid det laget)

Och ja, jag vet att jag kunde sy upp den... men ni, det är enklare att göra det om man hade en klar bild över hur den såg ut. Haha!

Inga kommentarer: