banner

banner

fredag, oktober 09, 2015

Terapihelg

Puh! Äntligen fredag! Veckan har tumlat förbi i en enda röra då jag ännu inte riktigt hunnit landa från förra veckans yrväder. Som ett löv som dansar vidare trots att vinden lagt sig. Jag sitter mest med skuldrorna upp till öronen och försöker intala mig själv om att jag kan slappna av. Hittills har det inte gått så bra. Hela kroppen är spänd som en fiolsträng och jag är uppriktigt orolig för min hälsa. Även om jag inte känner mig stressad längre så ger min kropp utslag. Vad ska jag göra?

Mannen är borta på jobbresa, så i helgen blir det bara jag och katten. Utmärkt tillfälle för lite terapi kanske? Jag tror jag får pröva mig fram genom olika terapiformer och se om någon av dem fungerar.

Samtalsterapi
Kunde vara bra att prata riktigt ordentligt med någon. Kanske kunde man ordna en kaffedate med hjälp av skype? Vore säkert en bra idè.

Alla bilder hittade via google. 

Badterapi
Det blir väl nog att fixa lite extra oljor, ljus och blommor och kasta sig i badkaret ett par timmar. Jag badade iofs igår, men tydligen behöver jag fler dagar i plurret för att slappna av. Kanske sätter jag på lite Enya i bakgrunden och hoppas på att hon sjunger bort en del av de surrande tankarna.


Städterapi 
Ett rent hem ger ett rent sinne. Så är det i alla fall för mig. Att städa riktigt ordentligt ger gott samvete, koncentrationsförmåga och sinnesro. Fram med dammsugaren! Här ska katthåret bort!


Shoppingterapi 
Shopping gör dig glad. Jag vet att det är tillfälligt, men tillfällig lycka är bättre än ingenting. Jag brukar i alla fall känna mig mer till freds med världen då jag går och bär på några shoppingkassar. Att jag dessutom är i desperat behov av nya kläder är ju bara en fördel (mina sista jeans sprack igår då jag försökte manövrera mig in i bilen). Då behöver jag inte ha dåligt samvete heller.


Motionsterapi 
Motion hjälper mot allt, likaså stress. Borde ta ett par riktigt ordentliga motionspass då jag jobbar så att svetten yr och jag får blodsmak i munnen. Den bästa avslappningen får man då man blir riktigt riktigt slutkörd.

Pysselterapi 
Människan mår bra och är som mest avslappnad då hon är "in the zone". För mig händer det oftast då jag målar eller pysslar. Får se vilket slags pyssel det blir. Kanske fortsätter jag på mitt julbroderi (evighetsprojekt) eller så kanske jag skaffar mig något nytt. De flesta tycker ju om målarböcker för vuxna... kanske kunde jag prova på en trend ibland också.


Andra förslag? Jag kan behöva all hjälp jag kan få känner jag.

Inga kommentarer: