banner

banner

söndag, augusti 30, 2015

Dagens DIY - Hängsmycke

Idag vaknade jag okristligt tidigt och bestämde mig för att göra ett litet DIY. Jag hittade otroligt söta miniflaskor på Panduro här om dagen och tyckte det skulle passa fint att göra ett hängsmycke à Harry Potter av. På Panduro hittade jag också lite halsbandsutrustning på rea, så det passade ju utmärkt för ändamålet. 



Jag använde mig av: 
- En pikuliten flaska med kork(ju mindre desto sötare halsband)
- Guldglitter eller flak (plast)
- Lite vatten
- Snöre
- En halskedja och lås
- En metallring
- Lite olika pennor
- Självhäftande papper
- Genomskinligt nagellack


Jag började med att dela snöret så att jag bara hade en "tråd". Jag virade tråden runt halsen på miniflaskan och band fast metallringen för att få något att träda kedjan genom. Jag band tråden hårt så att den hålls bra på plats. Jag friserade också bort lite småtrådar från snöret med en sax, för att få ett lite mer städat intryck. 

 
Nu fyllde jag flaskan med guldflak och några droppar vatten. Man kan såklart fylla flaskan med vad man vill, beroende på vilken effekt man vill ha. Sen satte jag på den lilla korken igen. Man kan säkert försluta den om man vill, men min har hållit tätt än så länge åtminstone.  


Sen gjorde jag etiketten. Jag hittade självhäftande papper här hemma, men man kan såklart fästa den med lite lim om man inte har det. Jag hade ingen liten tuschpenna, så det fick bli blyerts. Jag skrev in texten jag ville ha, klippte till formen på etiketten och målade sedan kanten på den med tusch. Sen fäste jag den på flaskan. Då smycket var färdigt så förseglade jag texten med genomskinligt nagellack. Annars är jag rädd att min blyerts skrift skulle försvinna ganska snabbt.  


 Sen fixade jag halskedjan med hjälp av ett par tänger och trädde kedjan genom ringen på smycket. Färdigt! 


Min egen lilla flaska Felix Felicis... nördfaktorn är hög, men ändå såpass diskret att man kan låtsas vara normal ute bland folk. 

1 kommentar:

Nora sa...

Nördfaktor är bra :D