banner

banner

måndag, februari 02, 2015

Dagens eko-tips

Visste ni att man kan låna böcker elektroniskt från Fredrika bibliotek? (bl.a. biblioteket i Jakobstad hör till dem) Det krävs att man har ett lånekort och en pinkod, men sedan kan man enkelt gå in och låna e-böcker via bibliotekets hemsida. Man får låna en bok per vecka och ha den kvar i 28 dagar. Perfekt nu när läsplattor och paddor finns i vart och vartannat hem.

Min vän Lotta visade i veckan hur hon gick in och lånade en e-bok, varpå hon öppnade den i ett speciellt läseprogram på sin iPad. Läseprogrammet gör att skärmen är mattare, och man anstränger inte ögonen lika mycket. Jag har inte provat samma sak med min läsplatta, men jag antar att det fungerar likadant med dem.

Jag tycker det är en utmärkt utökning av bibliotekets tjänster. Smidigt, miljövänligt och i takt med tiden. Bravo! Här kan ni läsa mer.

Inga kommentarer: