banner

banner

fredag, januari 23, 2015

10 typer av resemål - mina egna favoriter

Min goda vän Tina undrade om jag inte kunde skriva en lista på resemål enligt kategori, och ja det kan jag väl! Jag älskar ju att skriva såna texter och att samtidigt bli lite nostalgisk över mina resor, haha! Nu hoppas jag att ni förstår att jag absolut inte har varit jorden runt eller t.ex. prövat på alla skidorter i världen. Detta är bara saker från mina egna upplevelser... men om ni vet av superbra alternativ till de kategorier jag har i listan, så skriv det gärna i kommentarfältet. Jag tar alltid emot råd då det gäller nya spännande resmål!

10 typer av resemål

1. Solsemester
Vi börjar med den som de flesta kan associera till, nämligen solsemestern. Underligt nog något de flesta gör under sommarhalvåret, då norden faktiskt har ett ganska behagligt klimat. Själv tycker jag faktiskt att länderna runt medelhavet är för varma i juli-augusti och undviker dem helst. Jag vet att man inte får säga att det är för varmt då man kommer från Norden, men jag tycker faktiskt att då graderna börjar krypa mot 40 så är det inte längre ett nöje att vara utomhus. Och det ska väl vara ett nöje att åka på semester?


2014 Stranden på Koh Tao vid högvatten

 Då det gäller solsemester så skulle jag framförallt rekommendera att åka mitt i vintern. I fjol åkte vi två veckor till Thailand i mitten av januari. Det är nog något av det bästa vi har gjort! Att få sig en rejäl dos sol och saltvatten mitt i vinterdepressionen var en hit! Det är sant att det tar ganska lång tid att åka till t.ex. Thailand och att det är dyrare flygbiljetter än till t.ex. Grekland. Men vet ni vad, i slutändan så måste det inte bli så mycket dyrare. Länderna runt medelhaven har under åren anpassat sina priser enligt turisterna, något vilket Thailand (i alla fall de orter som inte är sprängfyllda av turister) inte ännu hunnit göra. Ganska ofta går hela semesterpriset ganska jämnt ut.

2014 Skönt att åka båt sålänge man inte blir sjösjuk

Min klara favorit i Thailand var Koh Tao. En liten ö som verkligen tar en bort från vardagens stress och bekymmer. Efter fyra dygn på ön så var vi alla som nya människor. Det är lite av ett uppdrag att ta sig till Koh Tao, då man först måste flyga till Koh Samui och sedan åka färja ut, men det är helt klart värt det! Ön kan erbjuda fantastisk dyknings och snorklings-möjligheter, många restauranger, sköna sandstränder med varmt kristallklart vatten, billig massage, de viktigaste butikerna och även ett ganska okej nattliv.

2010 Inget nöje att semestra då graderna går upp mot 40. Jag och Lotta K.

Om man ändå vill åka till medelhavet så skulle jag rekommendera att åka utanför turistsäsongen. Åker man i maj eller september så slipper man de flesta turisterna och även den värsta värmen. Själv drömmer jag just nu om att besöka Caribien eller norra Brasilien.

2. Slalomresa
Detta är en svår kategori för mig, eftersom jag aldrig åkt slalom utanför Norden. Min favorit hittills är nog Hemsedal här i Norge, men tycker inte att jag kan ge några vidare råd här. Såklart skulle jag alltid rekommendera ett större anlägg framom ett litet. Man kanske inte tror det, men de större anläggen har alltid bättre backar för dem som kanske inte är proffsåkare, samtidigt som de ger möjlighet för de mer erfarna att åka i svåra backar, puckelpist eller offpist. Ett annat råd är att inte dra till fjällen på sportlov eller andra tider då det är fullt med folk. Vet att alla inte har möjlighet till det, men om man har det så tåls det definitivt att tänkas på!

Beitostolen 2013

Själv drömmer jag om att åka slalom i alperna eller i Rocky mountains. Har varit till dessa platser på sommaren, och jag tror att en slalomresa på vintern nog hade varit riktigt superbt!

3. Äventyrsresa
Ojojoj! En klar favorit! Jag måste väl säga först och främst att alla resor kan bli en äventyrsresa om man vill det. Jag brukar oftast börja med att googla "visit (platsen man ska besöka)". Nästan alla länder/städer har en egen turistsida där de gör reklam för vad man kan se och göra på sin resa. Där finns oftast en kategori med "extreme sports" eller något liknande. Där kan man läsa och eventuellt hitta firmor som ordnar olika äventyr på platsen man ska till.

2010 Jag vid ett undangömt vattenfall på Island
 
 Nu tänker många säkert på Nya Zeeland, som är vida känt för sina extremsporter. Tyvärr har jag ännu inte varit där, så ni får hålla tillgodo med mina tips. Jag tänkte först på Slovenien, där vi utforskade grottor (fantastiska!) och såg massor av erbjudanden till äventyr, men sen så kommer jag ihåg min resa till Island med miljöklassen.

2010 Min favoritbild från Island. Linn borde ha en alvklänning på sig. Magsikt! 

2010 Lavafält på Island

Island är ett fantastiskt land och Reykjavik är den mest inspirerande stad jag någonsin har sett. Det finns massor att se och uppleva på Island, både för den lugna och den lite mer äventyrliga själen. Vi tog en safari i en monstertruck, där vi åkte runt bland forsar och glasiärer för att se en vulkan, klättra uppför ett berg och vandra in i en bergsklyfta till ett dolt vattenfall. Vi åkte på valsafari, åt spännande ny mat, badade i Blue Lagoon och såg en geysir.

2009 Jag och mannen spelar paintball i Brasilien

4. Roadtrip
Roadtrips är något som är tillgänligt för de flesta. Själv har jag varit ute och åkt bil både inom Norden och ute i Europa. Bästa stället att hyra bil på hittills har varit Slovenien, där vägarna är nya och avstånden passliga. Värsta var helt klart att åka bil i Skottland. Inte pga upplevelserna såklart, utan det faktum att det inte är så roligt att kastas in i vänstertrafik i ett land fullt av små slingriga bergsvägar.

2011 Vänstertrafik är inte skoj!

Jag skulle väl ändå säga att ta en roadtrip är det bästa sättet att uppleva det egna landet och Norden. Tror också det passar bra om man har små barn. Själv drömmer jag nu om att ta bilen upp genom Norge till Trondheim eller Tromsø, eller varför inte Lofoten? Jag skulle också vilja se mer av sydvästra Sverige och Gotland (Familjen T har varit där flera gånger och det ser helt jättefint ut). Det finns så många fina ställen här uppe som man ofta glömmer bort bland alla excotiska resemål. Ge Norden en chans!

2014 Ibland finns de vackraste platserna precis där du bor. Moss. 

2013 Feelisbilen! På roadtrip med Lotta K och Melissa till Stavanger.


5. Resa med barn
Okej, noll erfarenhet såklart, men jag ger det en chans.

Jag sa precis att en biltur kan vara ett bra alternativ då man reser med barn, men jag tycker inte att man ska skippa flygresorna. Det finns en mängd knep för att hålla barn i olika åldrar glada och nöjda under flygresor, men om man är osäker så kan man ju välja en lite kortare resa (alltså inte 12 timmar till Thailand). Det är här som jag tycker att charter kommer in i bilden. En charter är uppbyggd för att göra det så enkelt som möjligt att resa till solen. Om man dessutom väljer ett barnvänligt hotell så finns det Bamseklubbar o.dyl. där lite äldre barn kan leka av sig några timmar.

2012 Senaste chartern vi tog var till Azorerna, strax före flytten till Norge

Då jag var liten så åkte min familj tillsammans med mina mormödrar (ja, jag har två) till Mallorca. Att resa tillsammans med sina föräldrar eller svärföräldrar kan vara ett utmärkt knep för att själva få lite egentid under semestern. Barnen kan sova gott och hålla mormor i handen medan mamma och pappa tar sig en välförtjänt middag på tumanhand. Såklart är det också säkrare att resa om man är fler. Flera par ögon som håller koll på barnbassängen etc.

2012 - Azorerna

6. Stadssemester
Hade först tänkt skriva storstadssemester, men kom på att jag hatar stora städer. Har varit i Bangkok, Shanghai, Sao Paulo, Hong Kong... och avskytt dem. Eller ja, hatar är kanske ett starkt ord. Visst finns det mycket att se och det är ju helt klart en upplevelse i sig, men jag klarar oftast inte mer än ett par dagar. Det blir helt enkelt för mycket folk och ljud och avgaser för en lantflicka. Speciellt storstäderna i Kina verkar alla vara helt hysteriska.

2010 Hong Kong är crazy!

Stora städer jag gillat har varit Tokyo, London och Ljubljana. Tokyo är enormt, javisst, men har ett helt annat tempo än de flesta andra storstäder. Japanerna har inte samma "jag först"-mentalitet som de har i Kina. Dessutom älskar jag ju hela den japanska kulturen, så det hjälper såklart. London har man sett på film så många gånger att det känns som om man varit där förut. Dessutom känns det aldrig som att man är i en miljonstad. Det är som om man var i en liten stad, men som bara fortsätter och fortsätter. Älskar parkerna, shoppingen och utbudet av nöjen i London. Ljubljana hade helt enkelt en otrolig stämning. Kanske inte den största huvudstaden i Europa, men jag tycker inte man ska dissa någon av dem. Större städer i Europa är oftast väldigt vackra och har fascinerande historia. Sen finns det ju hur många som helst: Berlin, Tallinn, Prag, Krakow, Bremen...

2014 Jag och Eirik i London i somras. Tredje gången för mig.

2014 Ljubljana med sina vackra gator och sköna atmosfär.

7.Spàweekend
Vill man njuta en helg med väninnorna eller bara ta en lyxig helg med sin bättre halva så ska man helt klart ta sig en spàweekend. Här måste jag säga att jag är föga imponerad av utbudet i Finland. Vårt grannland Sverige har ju omfamnat detta med spà till fullo, medan vi kör på med badhotell inredda på 80-talet, som idag är ordentligt sunkiga och mest till för barn. Vi är för i helsike folket som uppfann bastun! Borde vi inte vara The Place to Go?? Jaja, hur som helst...

Tyvärr så lider ju Sverige av samma sak som Finland, att det blir så sjukt dyrt med en spàweekend. Med övernattning, mat och behandlingar så kommer man lätt upp i 1000 euro. Tur då att vi har flera grannländer!

2010 Tar som regel inte bilder då jag är på spa, så ni får en bild på mig från lavafälten på Island.

Ifjol tog vi oss en tur till Tallinn. Vi bokade flyg med Ryanair från Rygge, vilket gick på ca 30 euro / pers (samma som färjan från Helsingfors). Vi fick bo i en kollegas lägenhet, men i övrigt kan man säga att hotellpriserna nog är billigare än i Finland. (bättre hotell för pengarna också) Vi spenderade en hel dag på spà och skönhetssalongen Sinine, som ligger centralt. Jag fick massage, pedikyr och en hårfrisering och njöt som bara den. I Tallinn finns också massor av fina restauranger om man bara undviker de värsta turistställena. En klar favorit var Leib, som ligger vid ingången till gamla stan. Vi hann också shoppa och gå på Titanic utställning. En perfekt helg helt enkelt!

8. Shoppingtur
Jag måste väl medge att jag inte är någon shoppingguru precis. Jag gillar att handla kläder om jag har en bra dag, men är inte en av dem som kan stå och prova och titta i flera timmar. Däremot älskar jag att shoppa grejer. Hittar jag en pappersbutik med tecknegrejer, kort och små onödigheter så går jag crazy, haha!

Alla tycks drömma om att shoppa i Paris etc. Inte jag. Jag har gett upp med att shoppa i södra Europa. Jag tycker att man ska få må bättre då man shoppar, inte bli deprimerad då ens normala storlek är långt ifrån verkligheten. Jag gillar inte heller att gå runt och se på märkesgrejer jag aldrig skulle ha råd med/täckas köpa. Jag gillar billigt, slitstarkt, praktiskt och ja, grejer. Stockholm är faktiskt högt uppe på listan, eftersom man kan hitta små nördbutiker att titta i... London likaså! Men stället där jag faktiskt älskat att shoppa var i Kanada. Nu var det ju en stund sedan, men jag är säker på att jag ännu skulle gilla det. De har ordentliga storlekar där borta, och köpcentrum så att allt är samlat på ett ställe. Man känner inte igen en enda butik, så man kan gå in i allt. (och ingen där hemma kommer att ha samma sak) Priserna är inte heller helt fel sålänge man håller sig någotsånär mainstream. Det enda som störde mig var att momsen inte var inräknad i priset, så det fick man hela tiden hålla i minnet och räkna på. Annars var det toppen!


2004 Tar inte heller bilder då jag shoppar, så här är jag som tonåring med en hjort.


9. Nördresa
En nördresa kan ju vara precis vad som helst egentligen. Man kan ju vara en nörd på många (härliga) sätt. Kanske vill man åka jorden runt i Jules Vernes fotspår? Kanske tar man sig en tur till America och comicon? Kanske drar man ner till Nya Zeeland och spanar in inspelningsplatserna för LoTR?


Jag kan inte påstå att jag någonsin har haft en tvättäkta nördresa. Det blir oftast så att nördiga element kommer med om tillfälle ges. Den resa där jag medvetet har ansträngt mig för att uppleva nördiga saker var första gången vi var till London. Då sökte jag frenetiskt efter platser i staden med anknytning till Harry Potter. Vi åkte bl.a. till Kings Cross och jag tog kort vid Platform 9 3/4.

2008 Tiden före det var kö till att ta kort vid platform 9 3/4

Nördiga resor jag drömmer om nu är: att  först resa till Florida och gå i alla parkerna där. Disneyworld, The Wisarding World of Harry Potter, alla studios etc.  Den andra är att åka till Tokyo på International Anime Fair. Awesome!

10.Honeymoon 
Eftersom jag ju faktiskt har varit på en lite annorlunda bröllopsresa så kan jag ju dela med mig om den också. De flesta tänker på solsemester då det kommer till ens bröllopsresa, men jag har märkt av en stigande trend med lite udda resemål (om  man nu alls åker på bröllopsresa). Visst kan det vara underbart att åka till Mauritius och ligga på en privat strand i två veckor där man blir serverad drinkar och får fotmassage dagarmna i ända, men tro det eller ej, det är inte för alla! 

2011 Magiska Skottland

Jag visste att om vi åkte till ett tropiskt paradis så skulle mannen klättra på väggarna efter två dagar. Tanken med en bröllopsresa är ju att man ska ta tid för sig själva efter alla bröllopsbestyr och njuta av den där otroliga känslan man har som nygift. Så då är det ju viktigt att man faktiskt kan njuta, och inte börjar gå varandra på nerverna efter några dagar i solen. Vi beslöt oss för att åka till Skottland. Vi bokade in oss på ett lyxigt hotell och åkte runt på det Skotska höglandet i en vecka. Vi såg fantastiska vyer, vackra slott och spanade efter Loch Ness monstret tillsammans. Jag tyckte det var magiskt och väldigt romantiskt. 

2011 Nygifta och lyckliga 
 
2011 Vårt vackra hotell i Skottland. Varje morgon åt vi frukost i orangeriet och såg på bebiskaniner som skuttade på gräsmattan. 
 

6 kommentarer:

Hanna sa...

Vilket toppen inlägg! Riktit intressant och trevligt att läsa! Man blir ju om möjligt ännu mera ressjuk efter det här...

Jenn sa...

Det var roligt att höra! Vad glad jag blir! :)

Malena H sa...

Vilken härlig lista!! Skottland står definitivt på vart-åka-snart-listan! Men måste säga att Shanghai kan vara väldigt underbar stad! Om man bara ignorerar smoggen, folkmängder, trafiken och alla otrevliga människor som trängs och spottar så är Shanghai faktiskt riktigt härligt ;) (Men Tokyo vinner ändå alltid) Jag har aldrig varit i Norge, vart rekommenderar du man åker om man vill vandra och se vackra landskap?

Tina sa...

Vad bra inlägget blev! Och smart att ha med "resa med barn" och skriva om resor man själv gjort som barn :)

Jenn sa...

Malena: Haha, ja du menar det? Kanske jag måste ge Shanghai en chans till. Har tyvärr bara varit där på jobbresor, så har kanske inte sett det bästa av staden. Har alltid kännt mig lite obekväm då jag är där.

Jag har inte varit högre upp i Norge än Bergen, men tror att de bästa ställena ligger norrut. Hela landet är vackert, och överallt kan man vandra, haha. Norrmännen älskar ju sina turer. Om man kör bil så skulle jag rekommendera att skippa motorvägen och köra på de små vägarna tvärs över fjällen. Tar absolut längre tid, men man ser så mycket vackert att man inte bryr sig.

Jenn sa...

Tack Tina! :) Ja, man måste ju ta av de erfarenheter man har.