banner

banner

måndag, december 22, 2014

Hemsedal

Att åka till jobbet i morse var nog det tuffaste jag gjort på länge. Helgen i Hemsedal var underbar och gav definitivt mersmak. Känns helt knäppt att inte bara fortsätta vara ledig. Hjälpte inte ens att upprepa inombords att vi ska åka hem till Finland imorgon. Det var helt enkelt en jobb-dag för mycket. Jaja, man får väl stå för sina dumma beslut och uthärda dagen bara. Ensam på kontoret så kan man i alla fall spela julsånger från youtube.



Kan nog rekommendera Hemsedal för de som funderar på en skidsemester i Norge. Många fina backar att åka i, och då var inte ens alla öppna ännu. Då höjden på toppen ligger på 1600 m så kan man vara säker på att man får åka en god stund. Tog fyra hissar för att komma upp till toppen. Vi tog aldrig tid på hur lång tid det tog att ta sig ner igen, men man hann få en ordentlig träning. På sista etappen så skalv det i låren. Jag kan i alla fall säga att jag aldrig varit på ett sånt stort anlägg någonsin förr.


Vi bodde på Alpin Lodge, som ligger strax intill backen. Väldigt lyxigt att bara kunna stiga utanför dörren och ta hissen upp. Priserna var ju också bra, eftersom det var veckan före jul. Inte så många i backen heller, vilket var skönt.


Centrum var precis som alla andra skidorter, med stora skyltfönster fyllda med överprissatt skidutrustning, och en sorts fakead mysighet. Vi tittade inte ens in i butikerna. Det ska också finnas goda möjligheter till afterski, om man nu är en sån människa som tycker om sånt. Själv åker jag till fjällen för att åka slalom, inte dricka.

Såg ett stjärnfall, men kom inte på något jag kunde önska mig. Månne man vet att an trivs då?

Inga kommentarer: