banner

banner

måndag, oktober 27, 2014

Oreo godis

Jag älskar enkla recept. Kanske beror det på att jag är lat, eller också på det faktum att min hjärna inte tycks kunna konsentrera sig på en grej tillräckligt länge för att följa ett långt recept. Hur det än ligger till så blev jag överlycklig då jag hittade ett recept på enkla godisar på nätet förra veckan. Faktiskt så lät det så enkelt och gott att jag fick för mig att prova det redan i helgen.

Eftersom både jag och mannen avgudade resultatet, så tänkte jag dela med mig. Obs! Inte hälsosamt på något vis, men syndigt gott!

OREO GODIS

Ingredienser:

1 pkt Oreo kakor
1 pkt Philadelphiaost (cream cheese stod det i orginalreceptet)
ca 200 g vitchoklad

Själv köpte jag i misstag vanlig mjölkchoklad, men det gick bra det också! Ska vi säga att man kan välja den choklad man föredrar. I orginalreceptet stod det vitchoklad.



Mixa kakorna med philadelphiaosten till en jämn smet. Jag skulle rekommendera att man kollar efter lite hur mycket ost man vill sätta i smeten. Konsistensen blev ganska lös, men gick fortfarande bra att forma till bollar. Med lite vatten på fingrarna så går det lättare! Bollarna satte jag på en tallrik och in i kylkåpet. Blir ca 10-20 bollar, beroende på storlek såklart. (inte lite vagt detta receptet, haha!)


Då bollarna "stelnat" så kan man smälta chokladen i vattenbad. Ta nu ut de fasta bollarna ur kylen och fördela den smälta chokladen över. Detta gör man såklart som man vill, men jag använde mig av en tesked och liksom duttade på chokladen. Då du har täckt dina godisar så sätter du dem tillbaka in i kylskåpet för att stelna. Vill du dekorera dem ytterligare så är det fritt fram före du sätter dem i kylen. Go crazy!

(ursäkta bildkvaliteten, men det är ganska mörkt hos oss på kvällarna nu för tiden)

Jag förvarade mina i kylen, eftersom undersidan då fortfarande var kladdig. Man kan säkert täcka in hela godisen likt en pralin, och sedan förvara dem i rumstemperatur, om man t.ex. vill ta med dem hem till någon på kafferep (hehe, vem använder egentligen det ordet mer?) eller kanske vill ge bort dem i present?

2 kommentarer:

Tina sa...

Alltså, min telefon gillar inte din blogg (eller din blogg gillar inte min telefon?). Inga kommentarer jag skriver till dej verkar sparas...

Lägg blandningen på pinnar och doppa dem i chokladen istället för att dutta så har du cakepops!
Helt sjukt gott att göra med (färdig) kladdkaka oxå. Elli hade gjort en version med dominos mintkakor, var också riktigt goda :)

Jenn sa...

Hmm, så uddat. På min ser allt bra ut. Dumma dumma!

Jo, det kan man ju helt klart göra. Min smet var nog så lös att den inte hållits kvar på nå pinnar, men om man får till en bra konsistens så går det ju. :)