banner

banner

tisdag, november 10, 2015

En lista om resande

Lånar listan från Marvelicious och fyller ut mina egna svar om resande. Sådär för att jag tycker sånt är lite skoj och för att ta mig ur bloggtorkan lite. Fritt fram att kopiera om ni själva vill fylla i listan. Fyller på med lite bilder från Italien i somras. Gardasjön bjöd på många fina minnen. 



Resan jag längtar till just nu:

Jag längtar så otroligt barnsligt mycket till vår resa till Florida som vi har planerat in nästa vår. (dock inte bokat några biljetter ännu) Jag kanske borde vara för gammal för nöjesparker, men nej, nej det är jag inte. Blir helt pittrig i kroppen då jag tänker på allt roligt vi ska göra! Åååh!

...men det här står mig upp i halsen: 

Just nu? Att bo utomlands. Att det tar så jättelång tid att åka hem och att det är så sjukt dyrt. Kunde man inte sätta upp en rutt mellan Rygge och Vasa med Ryanair? Jag kunde vara hemma på två timmar! Oftast går det fint att bo här i Norge och man vänjer sig vid att inte hela tiden ha folk runtomkring sig. Den sista tiden har jag dock kännt mig väldigt ensam. Jag saknar min familj, mina vänner och alla de andra också. Jag saknar att höra Österbottniska på butiken, att träffa folk på stan av en slump. Jag saknar kaffestunderna och de långa promenaderna. Jag saknar er.


Mitt favoritresemål: 

Detta var ju en svår fråga, då jag helst hittar nya resemål hela tiden. Om man ser på det rent statistiskt så borde Österbotten vara mitt favoritresemål, haha. Nejmen, någon specifik plats kan jag inte ge er, men kanske vilken typ av ställe som lockar? Jag gillar platser som har något fantastiskt att erbjuda. Vacker natur, äventyr, dykmöjligheter och otroliga byggnader är bara några av de saker jag dras till.

Det här prioroterar jag bort till förmån för mer pengar i resekassan: 

Jag vill ogärna säga att jag prioriterar bort saker, då det skulle antyda att jag lider på något vis. Jag lever en livsstil där det blir pengar över till resor (bara man sparar lite). Jag sätter inte pengar på att ha det sista, vare sig det gäller teknik, kläder eller annat dylikt. Det är sant att jag har ett intresse för inredning, men jag låter det inte gå över styr. Jag följer inte trenderna, utan gör en inredning som jag vet att vi kommer att trivas med ett tag. Jag köper ingenting utan att först tänka igenom mitt val noga. Jag är kort och gott en typisk Österbottning.


En resetrend jag tror, eller hoppas, kommer att gå över är: 

Alla former av underhållning där djur exploateras och lider. Delfinarium, fotografier med vilda djur, cirkus, zoo med små burar, elefantritter... you name it! Jag mår dåligt bara jag tänker på det och vill verkligen tro att vi kan sluta med sånt snart. Det känns som att folk sakta börjar förstå att sånt är fel...

Det här har jag en förmåga att prioritera bort i min reseväska: 

Finkläder. Det har hänt sig att jag faktiskt inte har några passande skor/kläder att ta på mig då vi ska gå ut och äta på en fin restaurang, helt enkelt för att jag har prioriterat bort sånt. Jag gör hellre rum för vandringsskor än finskor om vi säger så.

Detta står jag inte ut med:  

Väntetid på flygplatser. Har du sett en flygplats så har du sett dem alla! Jag har inget intresse av att shoppa dyra märkeskläder, parfymer eller alkohol, så då blir väntetiden väldigt lång. Det bästa är ju om man kan sätta sig ner och äta middag/lunch, men oftast får man bara slå sig ner på en stol och fördriva tiden på något sätt. Speciellt att vänta två timmar i Stockholm för att ta sig från Vasa till Oslo känns som världens sämsta deal. Hellre står jag i kö till passkontrollen än att sitta och dega på en såndär fastnitad stol. Urk!


Skulle jag bara få resa till en plats i resten av mitt liv skulle det vara: 

Oj så svårt! Förutsatt att jag skulle bo hemma i Finland så skulle jag nog säga Koh Tao i Thailand. Den ön hade nog den bästa stämningen jag någonsin upplevt, och jag tror att jag kunde vara ganska nöjd där, oavsett hur många gånger jag åker dit.

Det allra roligaste repsektive tråkigaste med att resa är: 

Det finns så mycket roligt med att resa: kulturen, maten, folket, äventyren... men det roligaste är kanske bara den där känslan man har precis då man kommit fram. Då man har hela vistelsen framför sig och bara känner sig fri som en fågel, då känns det fantastiskt! (jag älskar också att gå i supermarketar i andra länder... lite knäppt kanske, men jag gillar det massor!)

Tråkigaste är såklart väntetiden på flygplatserna (som jag redan skrev), eller kanske då man inte får sova på långa flyg. Att vara trött, rastlös och fastklämd i en liten flygplansstol är inte så skoj.

Kommande vecka lovar jag mig själv att: 

Se på weekendresor med min man, eftersom han så gärna skulle vilja åka på en sån. Ibland måste man bara ge med sig...


2 kommentarer:

Helena - Oh darling, let's be adventurers! sa...

Visst är det en härlig lista som Annika (Resfredag.se) har skrivit ihop! :) Kul att läsa dina svar. Och hoppas att du hittar nån bra weekendresa, tycker det är jättekul att komma iväg sådär en helg :)

Maria sa...

Ja usch vad det kan vara jobbigt att resa från och till Vasa, jag måste i princip alltid via Helsingfors ifall jag vill ta mig längre bort än till Sverige, typ... Har hittills tagit tåget till Helsingfors, men blir så många extra restimmar att jag börjar bli dödligt trött på det. Passar det med tiderna att flyga Vasa-Hesa så gör jag nog så nästa gång tror jag.. Eller kanske Vasa-Stockholm.