banner

banner

tisdag, juni 30, 2015

Jenns resebyrå


Om jag hade varit ung vuxen på 60-talet så hade jag nog jobbat hos en resebyrå. Jag går igång på att kolla flyg, jämföra hotell och skriva ner listor på saker man kan göra. Jag älskar att drömma mig bort och fundera ut saker man kan se, göra och äta. Mitt favoritprojekt hittills var nog när jag och mannen åkte till Köpenhamn. Han bestämde resemålet och jag bestämde vad vi skulle göra. Jag hade gjort upp en agenda och allt. Njöt verkligen av att sitta och klura ut vad han skulle gilla och vilka överraskningar jag kunde bjuda på.

Nu inser jag ju att det finns för- och nackdelar med att resa med någon som mig. Mestadels för att jag endera är "all in" eller helt apatisk. Om någon annan tycks vilja fixa grejer med resan så tar jag snabbt baksätet och slappnar av... lite för mycket. Om jag däremot får hållas så kan det lätt gå överstyr. (Jag blir också lätt irriterad ifall någon börjar ändra de planer jag gjort... som några vänner tyvärr har märkt av.) Jag försöker dock att lägga fram mina detaljerade planer så smidigt som möjligt... det är ju inte som att vi måste hålla planen jag gjort. Huvudsaken är att jag får göra den.

Tyvärr är ju nog resebyråer ett utdöende släkte. Idag kan vem som helst boka flyg, hotell, hyrbil, färjor... ja, till och med göra reservationer på restauranger inför sin resa. Så behovet för tjänsterna från en resebyrå är ytterst begränsade. Men roligt hade det varit...

Inga kommentarer: