banner

banner

onsdag, maj 27, 2015

Shopping i Helsingfors

Fick shoppat en del i Helsingfors också. Hade inte överdrivet mycket rum för inköp, då jag reste med bara handbagage, men det räckte till. Man kan få in mycket i ett handbagage om man bara vill! (man ska rulla kläderna, så ryms det mer)

Köpte denna sommarklänning från Only. Jag såg iofs lite preggo ut i den, men tyget var skönt och jag känner att tiden är inne för hellånga klänningar. Lätt att klä upp med kavaj och smycken, eller ner med sandaler och bikini.


Sen köpte jag denna långa "kimono" att ha på stranden... eller varför inte på heta sommardagar på jobbet? Den talade till mig (och var inte blå) så jag slog till. Från Mark & Spencer.


Sedan hittade jag något jag länge sökt, en snäll mascara. Denna uppfyllde alla mina kriterier: svart, naturlig, ekologisk, har gummiborste och irriterar inte mina ögon. Tom. min mamma, som är jättekänslig då det kommer till mascara (hon har fått kasta massor av olika mascaror pga överkänslighet) kunde använda den utan bekymmer. Läste lite om märket (Lavera Naturkosmetik) och det låter som ett bra företag. Märket fanns på Sokos. 


Sen var vi såklart inne en sväng hos Lush som öppnat ännu en affär på Mannerheimvägen (mitt emot Forum). Jag kunde ju inte köpa några vätskor direkt, men jag investerade i ett paket toothy tabs. Det är alltså ett alternativ till tandkräm. Jag har den sista tiden tyckt att mina tänder har blivit lite gula, säkert av allt té jag dricker, men vill absolut inte använda kemikaliska blekmedel för att bleka dem. Jag har provat att blanda citronsaft med bakpulver och borsta med det, men ärligt talat så tyckte jag det blev lite krångligt. Prövade ett par-tre gånger men blev less helt enkelt.

Så nu provar jag dessa. Det fanns flera olika sorter, men jag valde en som skulle göra tänderna vitare. Sparkle heter produkten och kostade 6,50€. Provade igår kväll och tyckte det var roligt då tabletterna verkligen skummar massor! Den innehåller grapefrukt, citron och svart peppar. Jag kände tom. pepparsmaken. Inte var det svårt heller. Man bara tar en tablett mellan tänderna, tuggar försiktigt så att tabletten går sönder och borstar sedan med en våt tandborste. Tabletten löses upp och skummar massor medan du borstar. Tänderna känns rena efteråt, men den där fräsha mintiga smaken lämnar förstås bort med dessa. Finns också tabletter som innehåller mint om man vill ha sånt. Kan skriva mer om dessa senare, då jag har haft tid att prova dem ordentligt.  


2 kommentarer:

Maria sa...

Jag skulle vara lite försiktig med citronsaft och bakpulver eftersom citronsyra är frätande och bakpulver slipar ner emaljen - ännu starkare effekt blir det ju säkert då man bidrar till peeling/slipeffekten med tandborsten. Man rekommenderas ju t.o.m vara försiktig med mycket sura drycker numera. Gör man det dock väldigt sällan lär det väl inte hända så mycket med tänderna dock.. :)

Jenn sa...

Jo jag tänkte faktiskt på samma sak. Tyckte också att mina tänder blev lite känsliga av den första metoden, så delvis därför avbröt jag också. Tror man måste känna efter själv. Bakpulvret är ju väldigt basiskt, så jag tänker att det till viss del balanserar citronsaften...