banner

banner

onsdag, januari 28, 2015

Trender och galenskap

Här sitter jag nu i det stora huset mitt i skogen, där jag har växt upp, och tittar ut på små dalande snöflingor. Jag har märkt att ju fler gånger jag åker mellan Norge och Finland, desto närmare verkar det vara mellan de två länderna. Tydligen är länder som personer: man måste lära känna dem och sambandet mellan dem för att komma dem nära.

Jag blir så glad av att vara hemma. Jag sover helt sjukt djupt, så att jag knappt kan ta mig ur sängen då alarmet går på morgonen. Det måste vara för att det är så mörkt och tyst. Ingen gatubelysning, inga grannar... Vattnet är jättegott och iskallt. Vi har så otroligt gott vatten här! Allting är bekant och man måste inte fundera på något. Man vet vilken väg man ska ta, man vet alltid hur långt man har kvar. Jag åkte precis förbi den bron, så då är jag framme om ca 7 minuter. Man saknar väldigt underliga saker då man bor utomlands.

Jag blir också helt otroligt glad över de fina människorna jag har här. En familj som alltid blir glad att se en och föräldrar som kommer och hämtar mig på flygplatsen, oavsett tidpunkt på natten. Sedan alla vänner som skickar och frågar om jag har tid att ses. Inte så att jag ska känna att jag måste, utan om jag nu råkar ha tid och lust och vägarna förbi. Tack kära vänner! Jag blir så varm om hjärtat!

Idag sitter jag och tänker på trender och den galenskap det egentligen är. Konceptet att en handling eller en sak kan vara det härftigaste som finns en dag och att i nästa vara helt fel, är enligt mig absurbt. Då jag gick i lågstadiet så retades jag för mina svarta tights, idag har alla dem. På 90-talet skulle man få bort allt fett ur sin diet, idag kör många LCHF. Det som jag tycker är det absolut intressantaste är att trender nästan alltid är totalt ovidkommande för de grundläggande mänskliga behoven, men ändå är en så stor del av samhället och en individs accepterande in i detsamma.

En doktors rekommendation för ett hälsosamt liv har varit ungefär detsamma genom många årtionden: ät varierad kost och motionera regelbundet. Detta är alltså ett tillvägagångssätt som alltid är socialt godtagbart, men väldigt "tråkigt". En trend gör dock att mer extrema metoder blir godtagbara, som t.ex. LCHF dieten. Idag höjer ingen på ögonbrynen om du säger att du går på LCHF diet, medan du troligtvis hade blivit idiotförklarad på 90-talet. Att gå emot trenden kan ofta vara ödeläggande för en persons sociala status.

Trendigt just nu är ju att ha en s.k. coffee table book. Alltså en bok som man har på vardagsrumsbordet. Jag är inte helt säker på vilken funktion den har, men jag antar att man ska kunna bläddra i den då man dricker kaffe? Eller så är den bara dekoration? Oftast så ska det vara en bok som ser bra ut och har fina bilder. Texten har ingen som helst roll i det hela, eftersom man troligtvis inte ska behöva koncentrera sig eller lära sig något nytt (det är alltså en kändisblogg i bokformat). När jag googlade "coffee table books" så kom det mest fram böcker från olika kända märken, som Chanel och Louis Vuitton, samt en del inrednings och arkitektböcker. Huvudsaken är att de är stor och tjocka och ser lyxiga ut.

Så för att inte vara omodern och råka ut för en ny "tights-insident" så funderar jag nu på att byta ut min vanliga tidningshög mot en trendig coffee table book. Tror inte att jag köper någon ny dock, utan något från bokhyllan får nog duga. Just nu väljer jag mellan Stora snickarboken, Bonniers stora kokbok och Lord of the Rings.

Inga kommentarer: