banner

banner

torsdag, juli 31, 2014

Renoveringen i bilder: walk-in-closet

Nu tycker jag det är hög tid att jag börjar gå igenom renoveringen med er, steg för steg. Finns ju ännu inget ställe i huset som är helt och fullt färdigt, men jag antar att det kan dröja en tid ännu. Nu har jag helt enkelt inte tålamod att vänta mer, so here goes. Del ett av renoveringen: vår (min) walk in closet! Blir en smärre bildbomb, men det brukar jag själv tycka är ganska roligt, så jag hoppas ni håller med.

Varken vi eller bilderna är särskilt vackra. Om någon nu är chockade över det så vill jag passa på att önska dem välkomna till den riktiga världen, där folk inte sminkar sig för att riva en vägg.

Ursprungligen var vår WIC en vanlig garderob, fylld av funktionella men ack så fula klädskåp. Man gick in via övervåningens korridor, vilket var ganska korkat, eftersom man då måste gå ut ur sovrummet för att hämta kläder. Garderoben var ful, mörk och kändes lite improviserad, med bitar av överlopps plastmattor på golvet. 

Jag började med att riva ut de gamla skåpen, som sparades i förrådet i hopp om att kunna återanvändas. Vi fann tyvärr inget ändamål för dem. Mats fick hjälpa mig med vissa bultar som satt superhårt efter många år av ingjutning. 

Mats tog nu hål från det blivande sovrummet och in till WICen. Här ska det bli en skjutdörr är det tänkt. (han gjorde också andra saker, som att förstärka skivorna etc)

Tittut!

Ännu är WICen öppen från korridoren. Det ska åtgärdas! (till höger är kommande badrum och till vänster sovrummet)


Jag skruvar upp gipsskivor på reglarna Mats fixat. Den fula skorstenen täcks in (med gott säkerhetsavstånd).

Så blir det vägg mot korridoren.

Täcks in med gipsskivor och spacklas och målas.

  
Färdigmålat! (bilden tagen från sovrummet som vi fixade samtidigt) Nu gäller det bara att fixa golvet och inreda. Busenkelt, eller hur? 



Mattan var stor och konkurrerade med svärfars plats i bilen.

Mattan på plats och Mats sätter in lister.

Våra fina fina lister som det tog en evighet att välja ut. Sånt man inte tänker på då man börjar renovera. Puh!

  
Jag myser på den nya mattan. Vet att många tycker att heltäckningsmattor är ohygieniska. Till stor del håller jag med, men i en WIC tycker jag absolut att det funkar. Ska ju varken äta eller dricka i garderoben. Dessutom har nog dagens mattor bättre kvaliteer än de man hade på 70-talet. 

  
Efter att grunden var färdig så blev det dags att planera inredningen. Kanska kämpigt var det eftersom vi skulle ta standardmöbler från IKEA, och rummet inte direkt hade standardmått. Till sist hade jag dock klurat ut en lösning som var både praktisk och estetisk.

Därefter tog vi ett maraton genom IKEA i Oslo. Fick hjälp av en jobbkompis att montera skåpen.


Till sist var alla skåp och stänger på plats och vi kunde börja hissa in våra kläder. Vi trivs superbra med vår WIC, även om vissa har svårt att hålla ordning på hyllorna. Kanske vore korgar ändå ett bra alternativ?


Inga kommentarer: