banner

banner

tisdag, april 22, 2014

Hälsans år 2014

2014 ser ut att bli ett riktigt hälsoår. Jag har som bekant lagt om min kost något och börjat motionera minst 2 ggr per vecka. (lite svårt att följa detta då man är på resande fot dock, men jag gör så gott jag kan) Nu har jag dessutom tagit tjuren vid hornen och påbörjat min tandvård på nytt.

De flesta vet kanske inte att jag har tandläkarskräck, vilket gjort att jag undvikigt tandläkarbesök så långt det bara är möjligt. Dock har jag ju haft på känn att jag har en del grejer som jag borde fixa i tandväg. Mina värsta farhågor besannades då min ovanligt snälla tandläkare gav mig domen. Saldot lyder som följande: 4 visdomständer som borde tas bort, av vilka en måste opereras bort; en tand som blivigt felaktigt fixad som måste rotfyllas (förbannar alla klåpare som finns där ute); ett litet hål, en bit av en plomb som ramlat bort som borde fixas pånytt. Dessutom ville han såklart sätta in tandställning då han såg mina huller-om-buller-tänder.

Ett djupt andetag. En sak i taget.

Så på onsdagen före påsken fixade jag det lilla hålet och drog ut min första visdomstand. Om alla går på samma sätt så blir det nog inte så farligt. Visst värkte det i munnen efteråt, men det finns ju värktabletter. Nästa steg blir att rotfylla min helvetestand (det är alltså tredje gången den blir fixad nu) här i Norge. Måste hitta en supersnäll och duktig norsk tandläkare fort som ögat så jag får fixat det innan vi åker på semester.

Kan väl inte påstå att jag överkommit min rädsla för tandläkarbesök. Jag hyperventilerade nästan då jag först kände lukten i väntrummet, men efteråt gick det helt okej. Verkar vara få tandläkare som förstår hur viktigt bemötandet är av patienter. (och går det inte att göra något åt den där lukten?!) Dessutom hjälper det mig då jag vet vad som väntar. Kontrollfreak som jag är...

Inga kommentarer: