Som ni vet så beställde jag nytt pass i måndags, ett snabbpass som levereras på 2-3 dagar. 08:45 idag fick jag sms från polisen att mitt pass har kommit och att jag kan hämta det från polishuset här i Vasa.
Jag är förvånad över:
1. Den trevliga personalen på polishuset och hur jag inte blev bemött som en kriminell person.
2. Att passet levererades INNAN tiden de garanterat.
3. Att en kommunal inrättning använder sms för att meddela sina kunder.
4. Att de faktiskt hade tänkt till och lämnat bort onödiga saker. Jag behövde t.ex. inte fylla i en blankett eller ha ett hälsointyg för att byta namn på körkortet.
5. Kösystemet fungerar enligt ärende, så om man bara ska hämta ut sitt pass/körkort så måste man inte köa med dem som söker tillstånd.
Saker som ännu kunde ändras/uppdateras:
1. Det enda fungerande betalningssättet tycks vara kontanter, vilket känns väldigt 90-tal.
2. Informationen på hemsidan var mycket sparsam. Ingenstans stod det att ett expresspass endast kan hämtas från Vanda flygfält, och det fanns ingen info om giftemål överhuvudtaget! Dessutom var inte hela hemsidan översatt från finska, vilket är en skam med tanke på hur viktig info det gäller.
I det hela är jag ändå nöjd. Jag får mitt pass och ingen skällde ut mig på hela vistelsen.
1 kommentar:
Finland - Bra kundservice defineras av att du inte får en utskällning för att du köper en tjänst.
Skicka en kommentar